NZOZ Medical Center ON_LINE

Aktywny senior

 

Aktywny senior

 

Jak utrzymać aktywność ruchową w starszym wieku?

FUNDACJA MEDICAL CENETR

 

Podeszły wiek to okres pełen wyzwań i ograniczeń, jakie stawia przed nami nasze ciało. Wiele osób starszych mnóstwo czasu spędza w domu, oddając się niewymagającym wysiłku rozrywkom, takim jak: oglądanie telewizji, czytanie gazet lub słuchanie ulubionych audycji radiowych. Warto jednak wiedzieć, że starość nie zawsze musi oznaczać brak aktywności i nudne, pozbawione ruchu życie. Wręcz przeciwnie – jest to okres, w którym mamy wiele wolnego czasu, mniej obowiązków i zadań do wykonania każdego dnia, dlatego zachęcamy aby oddawać się ulubionym sportom lub innym aktywnościom ruchowym.

Jednym z najważniejszych czynników łagodzących wpływ wieku i umożliwiających tzw. pomyślne starzenie się jest regularna aktywność ruchowa. Siedzący tryb życia, tak powszechny u osób w starszym wieku, ma niekorzystny wpływ na większość układów i funkcji organizmu, niezbędnych do utrzymania niezależności i samodzielności w zakresie czynności dnia codziennego. Poprzez upośledzenie funkcjonowania układu krążenia, oddechowego i układu ruchu bezczynność powoduje spadek wydolności fizycznej. Poza tym upośledza tolerancję glukozy, tolerancję ortostatyczną, zaburza gospodarkę mineralną i powoduje szereg innych negatywnych zmian w organizmie człowieka.

Form spędzania aktywnie czasu w dojrzałym wieku

Gimnastyka.  Zaleta tej formy ruchu jest to, że może być podejmowana w różnych warunkach (plener, sala, pływalnia), a jej atrakcyjność zwiększa wykorzystanie muzyki i różnorodnych przyborów gimnastycznych.

Marsze, marszobiegi  i coraz bardziej popularny w naszym kraju nordic walking. Naturalność tego ruchu sprawia, że uprawiać może go każdy.

Gry i zabawy rekreacyjne. Podczas tych zajęć dochodzi do połączenia uwagi oraz wysiłku (ruchowego, emocjonalnego i intelektualnego). Zapewnia to uczestnikom radość z możliwości działania, zadowolenie z osiągnięć oraz uczucie odprężenia i oderwania od codziennej rutyny.

 

Ogólne rekomendacje dotyczące aktywności ruchowej w prewencji i rehabilitacji osób starszych

 

Program aktywności fizycznej seniorów powinien zawierać trzy elementy:
 

  • ćwiczenia wytrzymałościowe (marsz, bieg, pływanie, jazda na rowerze, narciarstwo biegowe), wykonywane 2–3 razy w tygodniu, co najmniej po 20 minut z intensywnością na poziomie 40–80% rezerwy częstości skurczów serca (tętno spoczynkowe +40–80% różnicy pomiędzy maksymalnym tętnem w czasie próby wysiłkowej i tętnem spoczynkowym) lub na poziomie 11–13 punktów w 20-stopniowej skali Borga (wysiłek lekki do umiarkowanego)
  • ćwiczenia siłowe, wykonywane 2 razy w tygodniu, po 20 minut, zawierające zestaw 8–10 ćwiczeń angażujących najważniejsze grupy mięśniowe, po 10–15 powtórzeń każdego ćwiczenia
  • ćwiczenia rozciągające, równoważne i koordynacyjne, wykonywane codziennie po 5–10 min.

Zalety aktywności dla seniorów:

  • Samokontrola zdrowia
  • Wypoczynek w aktywnej formie
  • Zmniejszenie codziennego zmęczenia
  • Poprawa funkcjonowania układów fizjologicznych
  • Zapobieganie cywilizacyjnym chorobom
  • Niezależność
  • Samodzielność do późnej starości
  • Podtrzymywanie sprawności fizycznej
  • Wypełnienie dużych ilości czasu, socjalizacja
  • Odprężenie psychiczne
  • Zadowolenie
  • Pokonywanie własnych słabości
  • Radość

Regularna aktywność fizyczna (nawet o małym stopniu intensywności),  nie tylko poprawia ogólną wydolność organizmu seniorów i ich koordynację ruchową, ale wpływa również pozytywnie na samopoczucie, zwiększając pewności siebie podczas wykonywania codziennych czynności.

Dołącz do nas.

W grupie raźniej!

 

Zapraszamy do naszej przychodni na zajęcia dla seniorów. Zapisz się już dziś by długo cieszyć się zdrowiem i sprawnością fizyczną!

Gimnastyka dla seniorów – informacje i zapisy: tel. (22) 641-20-06

Przychodnia Medical Center,
ul. Belgradzka 42, Warszawa-Natoli
n


 

Organizatorem gimnastyki dla seniorów jest:
Fundacja Medical Center
ul. Dembego 5, 02-796 Warszawa

KRS:0000435315, email: fundacja@gmail.com
 

Facebook